IT Pro - İletişimin Yeni Yüzü VoIP

Tüm haberlere geri dön...

Haber Kaynağı: IT Pro, Sayı: 4, 13 Nisan - 26 Nisan 2007, Sayfa: 18

voipp.jpgVoIP konusunu işleyeceğimizi duyurduğumuzda adeta firmalardan görüşler yağmaya başladı. Türkiye’yi bu teknolojiyle tanıştırmak bir yana biraz daha üzerine düşsek mevcut altyapıyı tamamen IP tabanlı yapma çalışmaları sürdüğünü dahi söyleyebiliriz size. Ortak sorularımız da oldu tabi ki. Soruları sorarken öncelikli amacımız bu teknolojiye dair sunulan ürün ve hizmetlerin neler olduğu, IP tabanlı iletişime geçmek isteyen firmaların dikkat etmeleri gereken noktalar, bu hizmeti/servisi verenlerin önümüzdeki döneme dair planları ve mevcut altyapıların VoIP kullanımı için yeterli olup olmadığı bu ortak soruları oluşturuyordu. Dedik ya, biraz daha üzerine düşsek size sadece VoIP tabanlı özel bir kitapçık, hatta kitap sunabiliyorduk. Şimdilik bu ortak soruları irdeleyelim, durumu değerlendirelim ve gelecekte ülke genelinde IP tabanlı iletişime geçişin tahminen ne zaman olacağına bir bakalım; ama önce sorular… Sunulan Ürün ve Hizmetler Neler? Öncelikle ürün ve hizmetleri birbirinden ayırmak gerekiyor. Kimi firmalar donanım bazlı faaliyet gösterirken kimileri bu donanımları alıp sundukları çözüme dahil ediyor. Alfabetik sırayla gidersek ilk konuğumuz Armada olarak karşımıza çıkıyor. Sektörün bu önemli firması Cisco’nun VoIP yönlendiricileri, IP telefon ve birleşik mesajlaşma çözümlerini sunarken, yine Cisco’nun bir alt şirketi olan Linksys’nin SIP tabanlı telefon sistemlerini ve analog telefon adaptörlerini portföyünde bulunduruyor. Armada bunun dışında Nortel’in analog, IP ve hibrid yapıdaki santral çözümlerini, 3Com’un NBX mimarisindeki IP telefon çözümlerini ve Dlink’in ses geçidi çözümlerini VoIP alternatifleri olarak sunmakta. Konu hakkında bilgi aldığımız Ağ ve İletişim Ürünleri Pazarlama Müdürü Mesut Sarıoğlu bu ürünlerden hangisi daha çok tercih ediliyor sorumuza ‘Orta ve büyük ölçekli işletmelerin en çok Cisco ve Nortel’in kurumsal ses çözümlerini tercih ettiğini görüyoruz. KOBİ’ler daha çok Linksys ve Dlink ses geçidi çözümlerine rağbet gösteriyor. Ayrıca Nortel’in KOBİ’ler için tasarladığı yeni VipNET ses çözümleri de büyük ilgi görüyor’ yanıtını verdi.

VoIP konusunda projelendirme, ağ servis kalitesi ayarları danışmanlık hizmetleri ve ürün satışı yapan Bimel’de sorularımızı Network Genel Müdürü Ender Kefoğlu’na yönelttik. Kefoğlu kurulum kolaylığı ve geniş fonksiyonları sebebiyle Avaya IP Office cihazlarına odaklandıklarını belirtirken bu cihazların temelde bir telefon santrali olarak tasarlandığını, üzerine analog ve dijital telefonlar bağlanabildiğini ve diğer cihazlardan farklı olarak ethernet standartında ağ bağlantıları sunmasıyla gerek IP telefonlarla gerekse diğer IP Office santrallerle rahatça haberleşilebildiğini belirtiyor. Ses iletişimi denince öne çıkan firmalardan bir diğeri ise Bircom’du. Firmanın Genel Müdürü Burçin Bircanoğlu, Xpeech markalı ürünlerin dağıtım, lokalizasyon, eğitim, saha kurulum desteği, merkezi yönetim hizmetleri ve satış sonrası hizmetlerini verdiklerini belirtiyor. Xpeech VoIP akademi adı verilen eğitim programında bugüne kadar 127 telekom sektörü firmasının teknik personelinin tamamlandığını söyleyen Bicanoğlu, üniversitelerle ortak çalışmalar yürüttüklerini ve elektronik haberleşme bölümü öğrencilerinin uygulamalı sınıflarından faydalanmalarını sağladıklarının altını çiziyor. Donanım tarafında yolumuza devam ettiğimizde karşımıza çıkan bir diğer firma da Elkotek. Ürün Yönetimi Direktörü Bener Şişko, VoIP alanındaki portföylerinin yeni nesil şebeke ürünlerinden oluştuğunu belirtiyor. Veraz Networks, Celtro, TTI firmalarının Class 4 ve Class 5 softswitch, Telco seviyesi media gateway, işaretleme, ücretlendirme ve diğer IP uygulama sunucularını müşterilerine sunan Elkotek’in bu alanda kendi geliştirdiği ve Inteliex olarak adlandırdığı IP tabanlı haberleşme platformu da bulunuyor. Türkiye’nin dünyaya açılmış ve 2001 yılından bu yana VoIP ürünleri üreten Karel bir başka konuğumuzdu. Firmanın İş ve Ürün Geliştirme Müdürü Gökhan Yazıcı ‘sayısal DS200 telefon sistemimiz için hem donanım hem de yazılım tasarımı tamamen kendi Ar-Ge’miz tarafından geliştirilen VoIP modülü sayesinde, VoIP uygulamalarının ilk yaygınlaşmaya başladığı tarihten itibaren Karel olarak müşterilerimize çözüm sunabilir konumda olduk.’ açıklamasını yapıyor. 2002 yılından bu yana AudioCodes ile işbirliği yürüttüklerini kaydeden Yazıcı, ‘AudioCodes’un gelişmiş ve teknolojik olarak üstün ürünlerden oluşan media gateway, media server ürün ailesini operatörlere, sistem entegratörlerine ve uygulama geliştiren firmalara ulaştırmaktayız’ sözleriyle bu alandaki ilk firmalardan biri olduğunun altını çiziyor. VoIP konusunda global anlamda baktığımızda Nortel’in ve dolayısıyla Nortel Netaş’ın önemli bir yeri var. Nortel, Dell’Oro Group, Synergy Research gibi çeşitli araştırma şirketlerinin son raporlarına göre kurumsal ve taşıyıcı VoIP pazarında lider konumda. Oniki yıl içinde 550‘den fazla ses şebekesinde VoIP kurulumu gerçekleştiren şirket, Nortel Netaş olarak Türkiye’de de Boğaziçi Üniversitesi, Mercedes-Benz, Erikli Su gibi büyük ölçekli firmaların bu teknolojiye geçmesinde pay sahibi. VoIP’nin yaygınlaşmasıyla birlikte bu teknolojiye ürün sunan firmalar da çeşitleniyor. Bu firmalardan biri olan Philips hem dect hem de Internet telefonu özelliği taşıyan ürünleriyle dikkat çekiyor. Windows Live Messenger ve Skype için ayrı modelleri olan firmanın Türkiye pazarında iki farklı modeli bulunuyor. Konu hakkında bilgi aldığımız Satış Müdürü Kutay Ulutaş, önümüzdeki günlerde PC’ye bağlamaya gerek kalmadan çalışabilen iki yeni Skype uyumlu modeli sunacaklarını belirtiyor. Türkiye’nin 2007 yılında Telekom sektöründe büyük bir atılım yapmaya hazırlandığını belirten Probil Network Çözümleri Direktörü Nemci Ön, bir bütünün parçası olmayan herhangi bir hizmet ya da ürüne odaklanmadıklarını belirterek ‘VoIP de bizim için bütünün bir parçası olduğu durumlarda değerli’ açıklamasını yapıyor. Probil’in diğer hizmetleriyle birlikte sundukları arasında alternatif operatörlerin ağ altyapısı ihtiyaçlarını karşılayan router, switch, voice gateway, soft switch, IP DLSAM, IP Telephony, IP PBX, VoDSL gibi ürün ve çözümler bulunuyor. Türkiye pazarına VoIP alanında 7 ayrı ürün sunan USRobotics’te sorularımızı Türkiye Satış Müdürü Yosi Rafael yanıtladı. Rafael, en çok ilgi gören ürünlerinin USR9620 USB telefon adaptörü olduğunu belirtirken, Skype destekli bu ürünün kullanım kolaylığı, çağrı yönlendirme özelliği gibi avantajlarının tercih edilme nedenini artırdığını kaydediyor. Bu soruya dair son görüşümüz Zyxel’den geldi. Görüşünü aldığımız Telco Ürün Sorumlusu Yasin Batmaz, dokuz farklı ürün sunduklarını, en çok ilgi görenin ise şuan için 2 FXS portlu IAD modeli olduğunu belirtiyor. Ürün, ADSL modem /router, 4 port switch, 2 FXS port, 1 life-line port, 54 Mbps Access Point, 20 IPSec VPN sonlandırma özelliğine sahip. Daha üst sınıflarda 6 handset destekli VoIP gateway ve IP PBX gibi ürünler bulunuyor. Batmaz, UMTH firmalarının ev kullanıcılarına VoIP hizmeti götürmeye başlamasıyla DECT-SIP phone modelinin daha çok ilgi görmesini beklediklerini ifade ediyor. VoIP’e Geçmek İsteyen Firmalar Nelere Dikkat Etmeli Bu soru dosyamızın kilit sorularından biriydi. VoIP iyi güzel ama her IP tabanlı çözüm her firmanın işine yarar mı? Geçişi planlayan firmanın başta İnternet bağlantısı olmak üzere ağ altyapısı buna uygun mu? Uzmanları dinleyelim: Avaya Genel Müdürü Sinan Dumlu bu durağımızdaki ilk konuğumuz. Telefon giderlerinin azalmasında uygun ses operatörünün seçilmesi ve IP telefonu olarak adlandırılan teknolojinin kullanımının birlikte değerlendirilmesi gerektiğini ifade ediyor. İşletmelerin ürün seçimlerini tek bir alana bakarak değil, IP telefon teknolojisinin tüm özelliklerine bakarak yapmaları gerektiğini ifade eden Dumlu, IP bazlı ses paketlerinin iletim sırasında dinlenmesini engellemek için kriptolanması (3DES veya AES) gerektiğini, burada ideal durumun ise tüm IP handsetler ve gatewayler arasında bu özelliğin desteklenmesi olduğunun altını çiziyor. Sorularımızı yanıtlayan bir diğer isim olan Doruknet Satış ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Şenol Doyranlı; müşterilerin VoIP hizmeti alırken servis sürekliliğine ve verilen hizmetin kalitesine dikkat etmesi gerektiğini belirtiyor. Bu alanda sorularımızı yanıtlayan yetkin isimlerden biri de geçmişte yüzlerce VoIP projesini hayata geçirmiş olan Ipera Genel Müdürü Tolga Gündüz’dü. ‘Ülkemizde – biraz da ekipman satıcılarının yönlendirmesiyle – VoIP projeleri arasında tüm dikkat, VoIP ekipmanlarına yönlendiriliyor..’ açıklamasını yapıyor. Gündüz sözlerine şu şekilde devam ediyor: ‘Halbuki ses kalitesini doğrudan etkileyen ağ altyapısı, kullanıcıların rahatça kullanım yapabilmesini sağlayacak olan numara planlaması, ekipmanların yetenekleri kadar önemli başlıklardır.’ Geçtiğiz sayımızda röportaj konuğumuz olan Sürat Teknoloji’den bu sayıdaki konuğumuz Bütünleşik Ağlar Grup Müdürü Şadi Selim oldu. Selim, ‘IP Telefon ve VoIP genelde aynı kavramlar gibi görülür. Fakat aralarında ciddi farklar bulunur. VoIP, IP ağlarının sadece PBX temelli oturumları taşımak için kullanırken; IP Telefon IP’yi tek bir ağ üzerinden masaüstüne kadar getirir, kurumsal uygulamaların rahatça kullanılabilmesini sağlar, kurumların güvenilirlik ve erişebilirliklerini artırır, yüksek bir yatırım geri dönüşü sağlamak için ses ve veri ağının ayrı ekipler yerine tek bir ekiple yönetilmesini sağlamak gerekir. IP telefon sistemlerinin yönetimleri, raporlamaları ve takibi ne kadar kolay ise VoIP sistemlerinin ki de bir o kadar zordur.’ Açıklamasını yapıyor. Turkcell grup şirketlerinden biri olan ve sunduğu hizmetler arasında TellcomVoIP adlı bir hizmeti de bulunan Tellcom’da sorularımızı Genel Müdür Veli Tan Kirtiş’e yönelttik. Kirtiş tek bir özelliğe bağlı kalınmadan birden fazla dikkat noktası bulunduğunu belirterek bunları ‘mevcut teknolojik altyapılarına uygun data hattı ve donanım; kurulum, bakım/onarım ve satış sonrası müşteri ilişkileri yönetimi kapsamında iyi seçilmiş bir servis sağlayıcı ile ilerleme; ihtiyaç doğrultusunda özel takip ve raporlama sisteminin iyi belirlenmiş olması, ileriye yönelik teknolojik ihtiyaçların da öngörülerek, bu ihtiyaçları karşılayabilecek hızlı ve yenilikçi operatör seçimi’ olarak sıralıyor. Bu alanda soru yönelttiğimiz bir diğer isim de Tepum Teknoloji idi. Grup şirketlerinden Secura’nın danışmanlarından E. Umut Akgül , ‘VoIP teknolojileri düşünüldüğünde, uzun mesafe görüşmelerinde gerçekleştirilecek maliyet tasarrufu ilk akla gelen katma değer olmaktadır. Bu kolay ölçülebilen tasarruf dışında, önümüzdeki iş yaşamını yakından ilgilendiren ve sağladığı katma değerlerin ölçümü daha da zor olan çözümler göz ardı edilmektedir. İşbirliği (collaboration) ve mobilite kurumların verimliliğini doğrudan etkileyen faktörlerdir. Kurumlar IP teknolojilerine geçişte kendi koşullarını ve iş hedeflerini değerlendirerek doğru teknoloji ve çözümlere yatırım yapmayı hedeflemeliler.’ açıklamasını yapıyor. Peki ya Planlar? Her firma bu popüler teknolojideki iddiasını ortaya koydu. Armada Ağ ve İletişim Ürünleri Pazarlama Müdürü Mesut Sarıoğlu; ‘Önümüzdeki dönemde, kurumsal pazar için VoIP çözümlerimizi yeni yazılım entegrasyonlarıyla daha rekabetçi hale getirirken; tüketicilere yönelik ürünlerimize, bir servis sağlayıcı firmanın sunduğu ses hizmeti entegre ederek pazarda ses getireceğiz.’ açıklamasını yaparken; Avaya Türkiye Genel Müdürü Sinan Dumlu, ‘IP telefonu temelli çağrı merkezlerinde yüzde 80’i geçen pazar payı ile Türkiye pazarında birinciyiz.’ açıklamasını yaparken 2003 yılına oranla cirolarını üç kat yükselttiklerini, iş ortağının verdiği ek ürünler ve hizmetler katıldığında son kullanıcı alım bedelleri açısından 25-30 milyon dolarlık bir satış cirosuna sahip olduklarını belirtti. Bimel Network Genel Müdürü Ender Kefoğlu; ‘Pazardaki istek artışına hazırlıklı olmak için ürün ve hizmet portföyümüzü genişletmek mecburiyetindeyiz. Üretici firmalar zaten yeni modeller teknolojilerle üzerine düşeni yapıyorlar. Bu yeni ürünlere bu teknolojilere adapte olmak için sürekli eğitim de şart. Artık switch ve router ürünleri ses haberleşmesiyle ilgili QoS özelliklerine daha fazla odaklanıyorlar ve ürünlerini bu anlayışa göre yeniden tasarlıyorlar. Uzak Mesafe Taşımacılık Hizmetleri veren firmaların çoğunun ucuzluğundan dolayı IP teknolojisi kullandığını düşünecek olursak, ses haberleşmesi için network teknolojilerine çok iş düşecek ve biz bu günlere hazırız.’ yorumunu yaptı. UMTH sektörüne yönelik hareket edeceğini açıklayan firmalardan biri de Ipera idi. Genel Müdür Tolga Gündüz bu isteklerini, ‘Önümüzdeki dönemde gerçekleştirdiğimiz çözümleri, UMTH operatörlerinin servisleri ile entegre edip hizmet olarak sunmayı planlıyoruz’ sözleriyle ifade etti. ‘Şu anda her kapasite segmentine yönelik VoIP destekleyen sistemimiz mevcut. Bundan sonra da bu yaklaşımımızı devam ettireceğiz. Karel olarak hep müşterilerimizin gerçek ihtiyaçlarını belirleyerek onlara, onlar için en uygun olan çözümleri sunuyoruz. Bunu yaparken da elbette teknolojinin gerektirdiği gelişmeleri ürünlerimize yansıttık. Ürünlerimizdeki VoIP gelişimi de bu şekilde oldu ve böyle olmaya da devam edecek.’ sözleriyle firmasının yaklaşımını ifade eden İş ve Ürün Geliştirme Müdürü Gökhan Yazıcı, 2001’de başladıkları VoIP yolculuğunu devam ettireceklerinin sinyalini veriyor. Koç.net Genel Müdürü Mehmet Ali Akarca A tipi UMTH hizmeti vermeye başladıklarının altını çizerek; ‘Önümüzdeki dönemde özellikle genişbant üzerinden verdiğimiz ses hizmetlerine yoğunlaşmayı düşünüyoruz. Bu sene de yeni hizmetlerle büyümeyi hedefliyoruz. Öncelikle A tipi UMTH hizmeti vermeye başlamış olmamız bizim için önemli bir adım. Bu kapsamda Koç.net’den hizmet alan müşterilerimiz uzak mesafe telefon konuşmalarını artık herhangi bir numara çevirmeden yapabilecekler. A tipi lisans ile birlikte pazardaki rekabet artacak. Kullanıcılar şehirlerarası, uluslararası ve GSM aramaları için tek bir telekomünikasyon operatöründen hizmet alabilecekler. Farklı ürün ve paketler kullanıcılara sunulacak. Koç.net olarak, A tipi UMTH hizmeti vermeye başlayan diğer Telekom şirketleri arasında farklılaşacak hizmetlere yoğunlaşacağız.’ yorumunu yapıyor. Bir diğer sektör temsilcisi Millenicom Türkiye’nin Genel Müdürü Tuğrul Cora da geleceğe umutla bakanlardan. Cora; gelecek planlarını; ‘Özellikle genişbant İnternet erişiminin yaygınlaşması ile uç kullanıcılar tarafında VoIP tabanlı ses kullanımının büyük bir hızla artacağını öngörüyoruz. Bu sebeple de kurumsal müşterilerimize vermekte olduğumuz VoIP tabanlı hizmetleri bireysel kullanıcılar tarafında da yaygınlaştıracağız. Bu hizmet modeme bağlı bir adaptöre bağlı analog telefon vasıtasıyla olabileceği gibi, doğrudan PC’ye bağlı bir kulaklık marifetiyle de alınabilecektir. Türkiye’de IP numaralandırmanın mümkün hale gelmesinin ardından, VoIP üzerinden hizmet verilen telefonlara bütün dünyadan erişilebilecek numaralar vermek de mümkün olabilecektir.’ sözleriyle ifade ediyor. IP teknolojisine global bazda yön veren firmalardan olan Nortel’in planlarına dair sorumuzu İş Geliştirme ve Pazarlama Müdürü Selcan Taşkıran yanıtladı. ‘Bu dünyayı olanaklı kılan IMS (IP Multimedya Sistemi) teknolojileri, iletişimi son kullanıcılar için yeni bir düzeye taşıyor. Değişik erişim yöntemlerinin (mobil, sabit, fiber optik/DSL) tümleştirilmesine olanak veren IMS; ağın gücünü aboneye ve birçok uygulamayı tek ve kişiselleştirilmiş bir platforma taşıyor. IMS teknolojilerinin hayatımıza getirdiği bir başka uygulama ise IPTV teknolojisi. İletişim servisleriyle televizyon deneyimini birleştirerek kullanıcının kendi servislerini özelleştirmesini sağlayan bu teknoloji, klasik TV yayıncılığını, filmleri ve videoları kişiselleştirilmiş deneyime dönüştürüyor. Internet TV sayesinde kullanıcılar içeriğin nasıl, ne zaman, nerede ve hangi cihazda (masa bilgisayarı , dizüstü bilgisayar, TV, PDA veya cep telefonu) görüntüleneceğini belirleyebiliyor. Kablolu, kablosuz ve kurumsal iletişim ağları için yeni nesil VoIP ve multimedya uygulamaları geliştirmede lider olan Nortel, IMS ve IPTV uygulamalarının yaygınlaşmasına öncülük ediyor.’ açıklamasını yapan Taşkıran, IP tabanlı sistemlerin ses iletişimiyle sınırlı kalmayacağının altını çiziyor. Sektördeki yerli oyunculardan biri olan ve kullandığı IP santralleri ve muhasebe yazılımlarında tüm merkez cihazları hazır almak yerine kendi bünyesinde geliştiren Sahra Telekom’un Genel Koordinatörü İrfan Sami Başoğlu, kendilerine sağlanan bu avantajla hızlı bir büyüme sergileyeceklerini belirtirken, ‘Önümüzdeki dönemde hedefimiz müşterilerimizin var olan sabit İnternet bağlantıları üzerinden görüşme yaptırabilmenin yanı sıra, müşterilerimize taşınabilir Internet cihazları ve PDA’lerle kablosuz İnternet ağları üzerinden ses, data ve görüntü hizmeti verebilmek. Bununla ilgili alt yapı çalışmalarımıza başladık, verilecek olan lisanları bekliyoruz .’ yorumunu yaptı. Hedefini bireysel kullanıcılar ile küçük ve orta ölçekli firmalar olarak belirleyen Tellcom’un Genel Müdürü Veli Tan Kirtiş, bu hedefleriyle ilgili olarak ‘ Müşterilere İnternet erişimi ile entegre VoIP servisleri geliştirmek, ayrıca VoIP hizmetini küçük ve orta ölçekli firmalar ve bireysel kullanıcılar için de öncelikle tercih hale getirmek.’ amaçlarıyla yollarına devam ettiklerini belirtiyor.


Tüm haberlere geri dön...
Ankara Merkez
Tel: (312) 434-2245 Faks: (312) 431 19 53
İstanbul (Anadolu)
Tel: (216) 384-5061 Faks: (216) 384 50 26
İstanbul (Avrupa)
Tel: (212) 347-7540 Faks: (212) 347 75 44
İzmir
Tel: (232) 489-0755 Faks: (232) 425 21 49
Bursa
Tel: (224) 274-0055 Faks: (224) 273 00 26
2025© Bimel Elektronik Mamulleri Pazarlama A.Ş. internet sitesinin yayın hakları, tüm görsel malzeme ve bilgilerin elektronik ortamlar dahil kullanım hakkı sadece Bimel Elektronik Mamulleri Pazarlama A.Ş.'ne aittir. İzinsiz kullanmak, kopyalamak ve alıntı yapmak yasal kovuşturma hakkı doğurur.