Haber Kaynağı: BThaber, 16 Ekim - 29 Ekim 2006, Sayı: 592, BThaber Dosya - B2B VE BAYİ YÖNETİMİ
B2B yetersiz kaynak sorununa iyi bir çözüm
Şirketler 80’li yıllarda verimliliklerini artırmak için iç süreçlerini optimize etme çalışmalarına başladılar. Bu çalışmalar genelde bir ERP ve çeşitli yazılımlarla süreçlerin elektronik olarak gerçekleştirimi ile sonuçlandı. Toplam verimliliği yakalamak için iç süreçlerin optimizasyonuna ek olarak iki şey daha yapmak gerektiğine değinen Akora Genel Müdürü Cem Aşık, “Bunlar, şirketler arası süreçlerin optimizasyonu ve şirketler arasında tekrarlı maliyetlerden kaçınmak. Burada ortam olarak Internet, hızlı ve küresel bir alt yapı sağlayarak devreye giriyor. B2B’yi, şirketler arası süreçlerde elektronik olarak verimliliği artırıcı ve maliyetleri düşürücü bütünleşme sağlayan uygulamalar bütünü olarak düşünebiliriz” dedi. Kendi bünyelerinde bayiler, tedarikçileri, finansal kuruluşlar ve servis sağlayıcılar arasında bu bütünleştirmeyi gerçekleştirdiklerini de ifade eden Aşık, “Bayilerimiz satın almaları ve satışları için ürün kataloğumuzu inceleme, gerçek zamanlı stok ve fiyat görme, sisteme sipariş girme, siparişlerini takip etme, ödeme yapma, ürün iade etme, arızalı ürünlerini takip etme, finansal bilgilerine ulaşma gibi işleri gerek web gerekse XML bazlı makineden makineye servisler kullanarak gerçekleştirebiliyorlar. Tedarikçilerimiz, elektronik sipariş, elektronik stok ve satış raporlama, otomatik stok yenileme gibi araçları kullanabiliyorlar” şeklinde görüş belirtti. Internet’in gelişimi B2B’ye yansıyor Internet’in sunduğu hızlı erişim olanakları sayesinde e-ticaret kavramının da hızla geliştiğini ifade eden Bimel Halkla İlişkiler ve Pazarlama Koordinatörü Ayşe Gürel Ergüven, “B2B e-ticaretin bir koludur. B2B pazarı nihai tüketicinin aksine daha dar bir kesime seslenmektedir. Şirketler B2B yaparak hedef kitlelerine daha etkin bir şekilde ulaşırlar. B2B şirketlerin satış-pazarlama süreçlerini en etkin şekilde planlanmaları, yönetmeleri ve izlemelerini sağlamak amacıyla oluşturulmuştur. Internet üzerinden çok hızlı bir şekilde yönetilmesi mümkün olan bir sistemdir” dedi. B2B ile şirketler ve iş ortakları arasında sıkı bir köprü kurulduğunu da belirten Ergüven, “Bayiler kendilerine verilen kullanıcı adı ve şifre ile B2B sitesine erişerek çevrimiçi sipariş verebilir, dilerse stok ve mal giriş detaylarını görebilir. Bu sayede siparişler tek merkezde toplanır. Siparişlerden hareketle tedarik planlaması yapılır. Stok yönetimi ve takibi kolaylaşır. Bayiler, grup ve alt gruplara ayrılan ürünlere, stok bilgilerine kolayca ulaşıp sipariş verebilir. Ortaya çıkan stok değişikliklerini anında gösterir. Siparişin telefon, faks gibi araçlara gerek kalmadan, sistem üzerinden doğrudan verilmesini sağlar. Kullanıcılar verdikleri siparişin durum takibini yapabilirler. Ürün opsiyonlayabilme ve depoya gelecek malların önceden siparişinin verilmesi gibi farklı seçenekler sunar. Maliyetler düşer. Raporlama yapmak kolaylaşır. Şirketin prestiji artar. Kısacası, B2B ile şirkete bağlı bayiler, tedarik, stoklama, dağıtım, pazarlama, alış-satış gibi iş süreçlerini etkin şekilde yürütme olanağına kavuşurlar. B2B sayesinde ürün, hizmet vb. bilgilerin bir değer oluşturmak amacı ile paylaştırılması, işlenmesi, iletilmesi ve saklanması mümkün oluyor. Bimel olarak B2B sitemiz http://bayi.bimel.com.tr adresinde. Bu siteye üye olan bayilerimiz sistemimizde bulunan ürünleri, sistemimize yeni girecek olan ürünlerin detaylarını, stok bilgisini, sürücü, kullanım kılavuzu ve ürün şemalarını görebiliyorlar. İthalatı yapılan ürünlerle ilgili basında çıkan değerlendirmelere ulaşabiliyorlar. Bimel'in ağ alanında sonuçlandırdığı projelerin detayları da ayrıca görülebiliyor. Bayilerimiz etkileşimli form kanalıyla ürünler hakkında teklif alabiliyorlar” dedi. Elle yapılan işlemler yerini elektronik işlemlere bıraktı B2B’nin iş ilişkisinde bulunan şirketlerin aralarındaki operasyonun elektronik ortama taşınmasına ve tercihen Internet üzerinden yürütülmesine verilen isim olduğunu belirten Bizitek Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erdem, “Doğal olarak elle yapılan işlemlerden elektronik işlemlere geçince şirketler arasındaki bu ilişki yeni bir boyut kazanmaktadır. Hepimiz tarafından bilinen hatalı işlem oranının azalması, zaman ve dolayısı ile insan kaynağı tasarrufu, işlem maliyetlerinin azalması, stok maliyetlerinin azalması B2B'nin sadece dıştan görünen faydalarıdır. İyi kurgulanmış bir B2B sistemi ile şirketler süreçlerinin verimliliğini ölçme, olası iyileştirme noktalarını veya darboğazları tespit etme imkanı bulabilmektedirler. Bunun haricinde tüm operasyon tek bir noktadan eşzamanlı olarak izlenebilmekte, anlık müdahaleler yapılabilmektedir. Yine benzer bir fayda iş ortakları ile iletişimin maksimum seviyeye çıkarılabilmesi için bir ortam sağlanmasıdır. B2B sistemlerinde müşteriler, kanal veya tedarikçilere istenen mesajı istenen noktada verebilmekte, iş ortağının eğitim eksikliğinden oluşan zorluklar kolaylıkla aşılabilmektedir. Bunun geri dönüşü ise, sizinle aynı stratejide hareket eden bayiler, üretim planınıza uygun sevkıyat yapan tedarikçiler ve etkin pazarlama faaliyetlerinden faydalan memnun müşteriler olarak sayılabilir” dedi. Bizitek olarak altı yıldır müşterileri için farklı B2B projeleri gerçekleştirdiklerini de sözlerine ekleyen Erdem, “Onların bu avantajlardan yararlanmalarını sağlıyoruz. Bunun yanında müşterilerimiz ile yaptığımız projelerdeki iletişimi de kendi B2B sitemiz üzerinden gerçekleştirerek hem müşterilerimize olan servis seviyemizi ölçümlüyor, hem de iç süreçlerimizi izleyerek sürekli iyileştirebiliyoruz” dedi. B2B ve B2C yoluyla ürüne kolay erişim B2B, şirketlerin kendi satış kanallarına doğrudan hizmet verdikleri bir iş platformudur diyen Datagate Genel Müdürü Salih Baş, “Bu platform, bayilere özel satış kodlamaları olmaktan öte, yeni ve farklı bir satış kanalıdır. Bu kanal, normal alışkanlıklarımızın hepsini değiştirecek ve düşünce gücümüzü, pazarlamamızı, hatta şirketlerin yapılarını farklılaştıracak bir bakış açısıdır. Bu platformun en büyük özelliğiyse işe kattığı hız ve dinamizmdir. Buradaki en temel konulardan bir tanesi B2B veya B2C yolu ile müşteriye veya diğer taraftan baktığında ürüne kolay erişimdir. B2B, çalışma hayatımızı hızlandırırken esnek bir yapıya da kavuşturmuştur. Yani istediğimiz saat diliminde sipariş vermemizi ya da her türlü ürün bilgisine 7 gün 24 saat ulaşmamızı sağlamaktadır. Datagate Bilgisayar AŞ olarak www.dgpazar.com.tr adresli B2B sitemiz ile 2 bin 300 bayimize B2B hizmeti vermekteyiz” şeklinde konuştu. B2B yetersiz kaynak sorununa iyi bir çözüm Elektronik ortamın avantajları “B2B’nin avantajını anlatırken, bilginin taşındığı elektronik ortamın avantajlarından da bahsetmiş olacağız” diyen Deponet Yönetim Kurulu Üyesi Ender Kefoğlu, “Konunun daha iyi anlaşılabilmesi için günlük hayatımızda elektronik ortamda yaptığımız işlerden birinin avantajlarından bahsetmek gerekir. Örneğin, bir posta göndermek için kalem ve kağıda olan ihtiyaçların tedarik edilmesinden tutun, istenilen mesajın doğru bir şekilde yazılmasının aldığı zaman, mesajın hazırlanarak paket haline getirilmesi, posta merkezine ve oradan da hedefe ulaştırılması için gereken girdi ve proseslere ihtiyacımız var. Elektronik ortamda bir posta göndermek için ihtiyacımız olan girdilerin miktarı ve işlem zamanı ile ortaya çıkan kazanımı anlatmamıza gerek yok artık. B2B de, Deponet’te işimizi en iyi şekilde yapabilmemiz için ihtiyacımız olan en değerli kaynağı, yani zamanı kazandırıyor. Böylece B2B, yaptığımız işin verimini, kalitesini yüksek tutmamızı sağlayarak çözüm ortaklarımız ve müşterilerimizle olan ilişkilerimizi her zaman için kontrol edilebilir ve iyileştirilebilir hale getiriyor” şeklinde görüş belirtti. enova: olarak uzman oldukları faaliyet alanları arasında Internet portal çözümleri (B2B, B2C), kurumsal intranet portalları ve kurumsal uygulama bütünleştirmenin sayılabileceğini ifade eden enova: Genel Müdürü Beni Melamet, “Müşterilerimize uçtan uca çözümler sunarak tüm bu projeleri anahtar teslim olarak teslim ediyoruz. Bir diğer ifadeyle B2B uygulamaları geliştiriyor ve bunları şirketlerin kullanımına sunuyoruz. Anahtar teslim çözümlerimiz içerisinde proje öncesi analiz ve tasarım danışmanlığı, ilgili yazılımın geliştirilmesi ve geliştirilirken kurumsal kimlik tasarımının da yapılması ve bütünleştirilmesi gibi çalışmalar yer alıyor. Müşterilerimizin özel ihtiyaçlarını, kurumsal yapılarını ve iş hedeflerini analiz ediyor, bu doğrultudaki ihtiyaçlarına göre çözümler geliştiriyoruz” dedi. İlk olarak Internet ortamını tıpkı telefon, faks, mektup veya toplantı gibi kurumlar arası bir iletişim mecrası/şekli olduğunu düşünüldüğünde, B2B’nin en temel avantajı çok ekonomik ve gelişmiş bir iletişim altyapısı sağlamak olduğu sonucuna varılabilir. B2B uygulamalarının, şirketlerin iletişimin kapasitesini “7x24 sürekli hazır” hale getirmesinin ciddi bir gelişme olduğuna değinen Koyuncu Elektronik Genel Müdürü Alpay Özbay, “Gerek şirketlerin ticari faaliyetleri doğrultusundaki işlemlerin web aracılığıyla müşteri/tedarikçi/çalışan bacağında yapılması, gerekse şirketin etrafına sunduğu bilgi içeriğinin sürekli hazır ve kolay erişilebilir olması kurumlardaki kısıtlı kaynaklar karşısında verimlilik getirmektedir. Şirketimiz de müşteri satış-sipariş yönetimi, ödemeler, finansal raporlamalar, satış sonrası hizmetler ve ürün eğitimleri geleneksel bölümlerinin yanında B2B aracılığı ile desteklenmektedir. Ülke çapında yaygın iki binin üzerindeki müşterilerimize zengin bir içerik ve verimlilik getiren becerikli uygulamalarla erişebiliyoruz” dedi. B2B’nin HP için verimlilik anlamına geldiğini iddia eden HP Türkiye Kanal Satış Müdürü Artun Ayvat, “HP, her ne kadar iş ortakları organizasyonu için benzersiz ölçüde kaynak ayırsa da yine de kaynakları sınırsız değil. Bu sebeple iş ortakları ile iletişimini pek çok B2B girişimiyle destekliyor. Bu projelerden biri olan www.hpbayi.com sitesi ile HP iş ortakları HP dünyasını tanıyor, yapılan pazarlama faaliyetlerine, başarı öykülerine, HP ile ilgili her türlü bilgiye ulaşabiliyor. Bunların yanı sıra kendilerine konulan hedefleri ve başarıları sonucunda aldıkları kazançları takip edebiliyorlar. İhale evraklarına en kısa zamanda erişip, satış için gerekli olan her türlü detaya bu iletişim portalı aracılığı ile ulaşabiliyorlar” dedi. Elektronik pazaryerlerinin önemi Alıcı ve satıcıların iletişim kurmak amacıyla bir araya geldikleri; fikir ,bilgi değişimlerini yaptıkları ve reklam, açık arttırma ile ürün ya da hizmetlere fiyat biçtikleri, işlemlerini yönettikleri, stoklarını ve bununla birlikte gelen siparişlerini koordineli olarak işledikleri elektronik pazar yerleri olarak biliniyor. B2B’nin avantajlarının özellikle şirketler ve alıcılar açısından oldukça fazla olduğunu ifade eden Kont Bilişim Sistem ve Donanım Sorumlusu Kerem Çeliker, “Alıcılar tarafındaki avantajlar; azalan maliyetler ve artan satışlar ile birlikte sipariş verme maliyetlerinin düşmesi, tedarikçilerin stok yönetimine katılması ile azalan stok seviyeleri ve depolama maliyetleri, fatura kontrol sürecinde verimlilik, iş süreçlerinin geliştirilmesi ve tedarikçilerle etkin iletişimin sağlanması şeklinde sıralanabilir. Satıcılar tarafındaki başlıca avantajlar ise dağıtım masraflarının, sipariş toplama, depolama ve stok, promosyon maliyetlerinin düşmesi, iş gücü tasarrufu, bilgiye ulaşımda kolaylık ve hızlık sayesinde etkin pazarlama ve satış stratejileri oluşturulması, tüketici tepkilerinin ve değişimlerini en kısa sürede alınmasıyla birlikte iş süreçlerinin geliştirilmesi veri giriş tekrarlarının önlenmesi, doğru üretim ve ithalat planlaması, veri giriş tekrarlarının önlenmesi, süreçlerin hızlandırılması, doğru üretim ve ithalat planlaması ve alıcılarla etkileşimin sağlanmasıdır” şeklinde konuştu. Çalışan söz konusu olduğunda: B2E Şirketlerin kendi çalışanları ile yaptıkları işlerin B2E, business to employee olarak adlandırıldığını belirten Nexum Boğaziçi Yönetici Ortağı Emre Gürül, “B2B ise, şirketler arası iş akışlarını çeşitli teknolojik altyapılar kullanarak optimize eden uygulamalara verilen genel isim. B2B konusunda günümüzde en yaygın olan yöntem web bazlı uygulamalar. Şirketler; müşterileri, iş ortakları ve tedarikçileri ile bu uygulamalar aracılığıyla veri alışverişinde bulunabiliyorlar. B2B uygulamaları kuruluşlara çok çeşitli avantajlar sağlıyor. Tüm B2B uygulamalarının ortak olarak sayabileceğimiz avantajları arasında kağıt, e-posta, faks ve telefon üzerinden haberleşmeyi kaldırarak, 7 gün 24 saat bilgi paylaşımını olanaklı hale getirebilmesi var. Bu şekilde düşünüldüğünde, şirketlerde ilgili departmanlardaki çalışanların var olan bilgiyi karşılarındaki şirketlerdeki insanlara devamlı olarak tekrar tekrar vermesi yerine, daha fazla değer yaratan işlere vakit ayırabiliyorlar. Ayrıca diğer tüm iletişim yollarına kıyasla web tabanlı B2B uygulamalarının şirketlere önemli ölçüde tasarruf sağladığı da bir gerçek. Bunların yanında B2B uygulamalarıyla bilgi paylaşımının daha sağlıklı ve hatasız bir şekilde yapılması da şirketlerin karşılaşabilecekleri önemli sorunların gerçekleşmesine engelliyor. Nexum Boğaziçi olarak bizlerin de müşterilerimizle olan iletişimimizi kolaylaştıran ve özellikle proje yönetiminde yoğun olarak yararlandığımız B2B uygulamalarımız mevcut” dedi. Avis, Birmot ve Otokoç Bilgi Teknolojileri Müdürü Dr. Erdal Kemikli konu hakkında şunları söyledi: “B2B’nin avantajları kurumlar ile iş ortaklarının süreçlerini ortak bir hale getirmesi, dolayısı ile süreçlerin hızlanması ve maliyetlerin düşmesi. Bizim B2B olarak görülebilecek uygulamalarımıza gelince, şirketlerimizdeki Toptan Yedek Parça birimlerinin müşterisi olan yedek parça bayilerine Internet üzerinden sipariş verme gibi olanaklar sunuyoruz, ayrıca tedarikçilerimizin sistemleri ile kapsamlı veri alışverişimiz var.” “B2B bir e-iş modelidir” B2B'nin genellikle Java tabanlı ve Web odaklı olduğuna değinen Sun Microsystems Türkiye ve Orta Asya Veri Merkezi ve Yönetimi Teknik Satış Müdürü Yakup Börekçioğlu, “Web’in sağladığı tüm hız ve verimlilik üstünlüklerini içinde barındırmaktadır. Bu anlamda B2B kavramını değerlendirirken geleneksel ölçütlerden hareket etmek sağlıklı görülmemektedir. Öncelikle B2B sadece bir pazarlama kanalı olarak düşünülmemelidir. B2B, tedarikçilerle alıcılar arasında değil, işletmelerle işletmeler arasında bir süreçtir. İşletmelerin bilgi ve iş süreçlerini bütünleştirmeleri ilkesi üzerinde gelişmektedir. Kurum içindeki bilgi kaynakları ve iş süreçlerini diğer işletmelere paylaşılması pazarlama ve satış iş akışını son derece kısaltmakta, talep planlamasına yeni açılımlar getirmekte, insan müdahalesini azaltmakta, bir çok alt süreci otomasyona bağlamaktadır. Bu yararlar maliyetlerde inanılmaz düşüşlere yol açmakta, karlılığı artırmaktadır. Bu çalışma biçimi çok doğal olarak bilginin güncelliğini, doğruluğunu niteliksel olarak ön plana çıkarmakta ve ticarette güven ilkesine boyut eklemektedir” şeklinde konuştu. Daha çok sektörel bir ağı simgeleyen bir kavram B2B’nin avantajını hem iş yapan şirketler arası işlem yükü hem de özel işlerlik açısından daha etkin, kapsamlı ve teknik bir yapıya sahip olması olarak özetleyen VeriPark Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yoğurtçu, “VeriPark olarak, bilgi akışı ve kişiselleştirme araçları kullanımı sayesinde, iş ortaklarımızın web deneyimlerini daha kişisel kılabilecek B2B portallar kurarak, her bir kullanıcıya zengin, birebir etkileşim deneyimi sağlıyoruz. Kurumsal B2B portallar, iş ortakları ile anahtar iletişim noktanızı oluşturuyor. Biz de kendi işimizde B2B’nin avantajlarından yararlanıyoruz. Donanımlarımızı Internet üzerinden bayisi olduğumuz dağıtıcıların B2B sitelerinden satın alıyoruz. İş ortağı olduğumuz satıcılarla ilişkimizi, onların ortak siteleri üzerinden sağlıyoruz. Teknoloji araştırmaları ve diğer konularda ortak sitelerini sıkça kullanıyoruz” dedi. Daha hızlı, daha kesin ve daha zamanında B2B sistemlerinin geleneksel sistemlere göre avantajının daha hızlı, daha kesin, zamanında, ölçümlenebilir hizmet seviyesi olarak tanımlanabileceğini ifade eden Bizitek Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erdem, “Bence iyi tasarlanmış bir B2B sistemi bir şirketin çehresini, organizasyonunu ve çalışma şekillerini değiştirmelidir. Dolayısı ile B2B’nin tepeden inme, geleneksel yöntemlerin birebir kopyası, ana işi bilişim olmayan şirketlerde iç kaynaklar ile yapılması önemli riskleri de taşımaktadır. Bu açıdan Bizitek olarak tavsiyemiz ilk olarak şirketin B2B stratejisini ve getirdiği süreçleri bir profesyonel danışmanlık çerçevesinde ele alması, sonrasında da bu konuda deneyimli bir teknoloji şirketi ile projeyi gerçekleştirmesi. İyi tasarlanmış süreçler olmadan ve teknolojinin süreçlerle tam bir uyum içinde çalışmaması durumunda şirketin iş ortakları ile ilişkilerine ciddi bir zarar verebilir” dedi. B2B kullanımının öncelikle çok ölçeklenebilir bir altyapı oluşturma olanak sağladığını belirten Akora Genel Müdürü Cem Aşık, “Hedef kitle büyüdükçe ayıracağınız satış kaynakları artmıyor. Eğer süreçlerinizi bütünleştirdiyseniz arka ofisteki kaynaklar da artmıyor. Ürün yelpazesi arttıkça duyurmak ve yaymak daha kolay oluyor ve yüksek hacimli iş yaparken, aynı zamanda kişiye göre özelleşme olanağınız da oluyor” şeklinde konuştu. Avantajların yanında dezavantajları da var Bimel Halkla İlişkiler ve Pazarlama Koordinatörü Ayşe Gürel Ergüven, B2B’nin avantajlarının yanında dezavantajlarının da yer aldığını söyledi. Ergüven B2B e-ticaret uygulamalarının sağladığı avantajları şu şekilde sıraladı: “Herhangi bir aracıya gerek kalmadan bilgiye ve ürüne ulaşma şansı, müşteri taleplerinden daha çabuk haberdar olma ve değerlendirme olanağı, ürünlerin pazara sunumunun hızlanması, ürünlerin takibinin kolaylaşması, bürokratik işlemlerin azalması, stok takibinin kolaylaşması ve stok devir hızının artması, tedarikçilerle eşgüdümlü hareket etme olanağının oluşması, satın alma maliyetlerinin azalması, müşteri memnuniyetinin artması, şirket içi verimlilik ve işlerin kontrolü, denetlenmesi konularında etkinliğin artması.” Ergüven, B2B’nin dezavantajlarını ise şöyle özetledi: “Sürekli güncellik gerektirir, dinamik bir yapıda olmalıdır, kısacası, sistemde çıkacak her rapor her zaman doğru ve açık olmalıdır, çünkü müşteriniz ekranında ne görüyorsa ona inanacaktır.” Datagate Genel Müdürü Salih Baş ise B2B’nin avantajları hakkında şunları söyledi: “Şirketlerin daha dinamik bir yapıya kavuşmaları, insan kaynağı ve zamandan tasarruf ederken karlılıklarını da hızlı bir şekilde yukarı çekmeleri, yaptıkları uygulamaların sonuçlarını çok çabuk alabilmeleri en önemli avantajlarıdır. En önemli dezavantajı ise şirketin ve çalışanların B2B kültürüne uyum sağlama güçlüğüdür. Çünkü burada müşteri durumunda olan tarafta belki de telefonla veya yüz yüze görüşmede daha iyi hizmet ve fiyat alacağı düşüncesi öne çıkmaktadır.” Geleneksel yöntemlerin önünde Deponet Yönetim Kurulu Üyesi Ender Kefoğlu, B2B’nin geleneksel yöntemlere oranla avantajları için şunları söyledi: “Ulaşım ve iletişim için fiziksel kısıtlamalar ortadan kalkıyor. Standartları olan ve sıkça tekrar eden işlemler, B2B’de daha süratle ve hatasız gerçekleşiyor. İşlerimizin değerlendirilmesi yapılırken ihtiyacımız olan takip ve raporlama işlemleri kolay ve hatasız olarak gerçekleşiyor. Mesai saati kavramını ortadan kaldırarak Deponet’in, müşterilerine 7 gün 24 saat hizmet verebilmenin üstünlüğünü kazandırıyor. Kısa zamanda daha fazla kişiye ulaşılabilmesini sağlayarak hedeflenen alıcı ve satıcı sayısındaki sınırları yok ediyor. Değişen iş ortamlarına dahil olan yeni kavramların sisteme bütünleşmesine olanak sağlayarak Deponet’i değişime açık hale getiriyor.” B2B’nin gerekli bilgiye doğru ve en kısa sürede ulaşılmasını sağladığını belirten Eczacıbaşı Bilişim Pazarlama ve Satış Müdürü Ahmet Abdelaziz, “B2B, kurumsal verimliliğin artırılarak karar süreçlerinin hızlanmasını; çalışanlar, müşteriler, iş ortakları ve tedarikçiler arasında verimi artıracak bilgi ve deneyim paylaşımının olmasını sağlıyor. Kısacası, B2B daha etkin iş yapış modeline geçiş anlamına geliyor. Daha etkin iş modeline geçiş siparişlerin hızlı girişi, daha etkin planlama ve dağıtım olanakları sağlıyor. B2B çözümleri kurumların hizmetlerini doğru hedef kitle ile buluşturmalarını, postalama ve malzeme maliyetlerini düşürmelerini ve satış noktası tercihlerine ilişkin analizler yapılabilmesini olanaklı kılıyor. Bayii tarafında ise sipariş, cari hesap, stok ve ürün fiyatları gibi bilgilerin sorgulanması, çift yönlü bilgi akışını ve daha hızlı ürün tedarikini gerçekleştiriyor. Tüm bu avantajlar müşteri memnuniyetinin artmasını sağlıyor” şeklinde konuştu. Esneklik getiriyor B2B’nin şirketlere kolaylık, sürat, daha az hata, ulaşılabilirlik, esneklik, etkinlik gibi pek çok avantaj sunduğunu ifade eden enova: Genel Müdürü Beni Melamet, “Bunların sonucunda da günümüzde modern organizasyonların temelde en çok üzerinde durdukları konu olan verimlilik artışı karşımıza çıkıyor. Üstelik de her seviyede ve her noktada verimlilik artışı sağlamak mümkün olabiliyor. Bilginin paylaşımı, erişilebilirliğinin kolaylaşması, hatta ihtiyaç duyulan bilginin kullanıcılar tarafından şekillendirilebilmesi bile B2B’nin ayrıcalıklı yansımalarını sunuyor bizlere. Kısacası B2B tüm geleneksel yöntemlerin üzerine pek çok katma değer ekleyerek modern kurumların ihtiyaçlarına yanıt üretiyor. Ama tabii ki doğru şekilde oluşturulmak ve kullanılmak kaydıyla” dedi. HP Türkiye Kanal Satış Müdürü Artun Ayvat ise “HP, her bir yetkili iş ortağı için insan kaynağı ayırıyor. Kanal ile iletişimini portal üzerinden sağlaması sebebi ile yetkili iş ortaklarına ayrılan kaynaklar, satışa yönelip, bayilerimizin her türlü sorunuyla daha yakından ve daha kısa sürede ilgilenebiliyorlar. Bu da verimliliği artırıyor” şeklinde konuştu. Kont Bilişim Sistem ve Donanım Sorumlusu Kerem Çeliker, B2B’nin avantajlarını şu şekilde sıraladı: “Müşteri taleplerinden daha çabuk haber alma ve değerlendirme olanağı,tedarikçi seçiminde daha geniş seçenekler ve tercihler elde etme avantajı, ürünlerin pazara sunumu ve takibinin kolaylaşması, bürokratik işlemlerin azalması hatta bazı işlemlerde ortadan kalkması vs. şeklinde sıralanabilir. Eski sürüme oranla bir dezavantajını şirket olarak yaşamadık.” Hedef kitlelere ulaşmada iki farklı avantaj Hedef kitlelere ulaşma konusunda B2B’nin iki farklı alanda avantaj sağladığını iddia eden Koyuncu Elektronik Genel Müdürü Alpay Özbay, “İlki hedef kitleye daha verimli yönelme; ikincisi ise erişilen kitleye daha zengin ve derin bir sunum yapmakta. Hedef müşteriye yönelme konusunda geleneksel yöntemlere göre çok daha hacimli bir filtre sistemi kullanılarak, yapılan erişimin hedefe uygunluk potansiyelinin yüksek olması sağlanmakta. Özellikle hizmet sektöründe B2B uygulamalarının farklı iş sahaları ve pazarlardaki uygulamalarla bütünleşik çalışması çok doğru hedef kitlelere erişim sağlayacaktır. İkinci boyut ise erişilen kitleye sunulan içeriğin geleneksel yönteme göre derinliğidir. Doğru hedefe, yanlış veya eksik yöntemlerle yapılan sunum, işin sonuçlanmamasına yol açacaktır. Oysaki B2B sistemleri hedefe yönelik en planlı ve düzenli sunumu gerçekleştirecektir. Çünkü B2B ile şirketlerin cevap verebilme, tepki verebilme güçleri geleneksel yöntemlere göre artmakta. Özellikle sunulan içeriğin zenginleşmesi ve genişlemesi sağlanmaktadır” dedi. Konunun detayına bakıldığında B2B uygulamalarının türlerine bağlı olarak özel avantajlar sağladığını belirten Nexum Boğaziçi Yönetici Ortağı Emre Gürül, “Örneğin bir şirketin tedarikçileri ile ilişkileri arasında kurduğu bir tedarikçi portalı, teklif toplama ve açık eksiltme fonksiyonları sayesinde, o şirketin tedarik edeceği malları çok daha ucuza, çok daha az efor harcayarak alabiliyor. Böyle bir uygulama ile şirket geleneksel yöntemlerle ulaşamayacağı şirketlerden bile teklif toplayarak, rekabet sayesinde fiyatları çok daha fazla düşürebiliyor” dedi. Avis, Birmot ve Otokoç Bilgi Teknolojileri Müdürü Dr. Erdal Kemikli konu hakkında şunları söyledi: “B2B’nin avantajı; daha geniş coğrafyaya, daha hızlı, daha düşük maliyetli ve standart bir hizmet verebilmek / iletişim kurabilmek. Dezavantajı ise insan katkısı azaldığı için esnekliğin ve kurumlar arası ilişkilerdeki insani sıcaklığın azalması.” Farklı bir perspektif Sorunun cevabını vermeden önce farklı bir perspektife ihtiyaç olduğunu söyleyen Sun Microsystems Türkiye ve Orta Asya Veri Merkezi ve Yönetimi Teknik Satış Müdürü Yakup Börekçioğlu, “Bahsettiğim perspektif B2B sürecinin hangi zaman diliminde gerçekleştiği ile ilgilidir. Diğer bir deyişle saatlik bir ihtiyaçtan yıla uzayan farklı zaman dilimleri içinde ticaret işlemi gerçekleşebilir. Bu önemli vurgunun nedeni, hedef kitlenin belirlenmesinde olan açık etkisidir. Web üzerinde bağlandığı anda bir işlem gerçekleştirmek isteyen bir alıcı ile, uzun vadeli bir sipariş başlatıp gelişmeleri takip eden bir alıcının nezdinde B2B’den sağlanacak yararlar çok farklıdır. Bir örnekle açıklamak gerekirse, yurtdışında bir şirkete bir üretim siparişi açan bir alıcı için üretimin planlanan zamanda gerçekleştirilip ERP çözümleri üzerinde bir B2B süreci işletilerek sunulabilir. Sonuç olarak ilk sorunuzu yanıtlarken saydığım üstünlükler B2B ortamında farklı anlamlara gelmektedir. İki işletme arasında planlama süreçlerinin bütünleşmiş olması ve sağlıklı işlemesi sağlandığı takdirde bundan doğacak kazanç sinerjik olacaktır. Dezavantaj bakımından ise B2B kendi mantığından kaynaklanan bir zafiyetten değil, şirketlerin B2B’den beklentileri tam olarak anlamadan, bir modaya uyar gibi B2B ortamında geçişlerinden doğabilecek sakıncalar akla gelebilir. Sonuç B2B kazançları ancak B2B’den ne beklendiğinin doğru değerlendirilmesine bağlı görülmektedir” şeklinde konuştu. Veripark Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yoğurtçu ise B2B’nin avantaj ve dezavantajlarını şu şekilde formülize etti: “Self servis işlemde ve operasyon/iş gücünde düşük maliyet, düşük hata oranı, rekabet gücü, yeni pazarlara açılma olarak özetleyebiliriz. B2B sayesinde iş hacmi artarken, telefon masrafları gibi genel giderlerde hızlı bir düşüş yaşanıyor. Detay vermek gerekirse; B2B pazar yerlerinde, satıcı ve alıcının ERP sistemi Veritical, farklı finans kurumları arasındaki bağlantıyı sağlıyor. Satıcılar arama, ürün katalogları ve fiyat listeleme, sipariş girme ve sipariş durumunun takibini elektronik ortamda yapıyor. Satıcı faturalaşan siparişlerin takibini yapabiliyor, ödeme planı ve nakit akışını görüntüleyebiliyor. Sipariş girişi bu sistem ile hızlı ve hatasız gerçekleşiyor. Siparişler her an izlenip değiştirilebiliyor. Böylece alıcı siparişlerinde operasyon maliyeti ve hata olasılıkları düşüyor. Dezavantaj olarak ise sosyal iletişimin azalmasından söz edebiliriz. B2B sistemleri şu anki haliyle sadece fiyatları karşılaştırabiliyor. Oysa yıllardır çalıştığınız bir kuruluşun başka avantajları olabilir ve siz bunu göz ardı edebilirsiniz. Ancak bu sorun da web 2.0 kavramıyla birlikte biraz daha aşılabiliyor.” Yeni teknoloji ve kavramlar geliyor Web 2.0’ın çok net tanımları olmayan bir konu olduğunu ifade eden Akora Genel Müdürü Cem Aşık, “Web 2.0 bir standart da değil; daha çok bir kavram. Son zamanlarda bir pazarlama balonu şeklinde de kullanıldığı için kafalar karışmış durumda. Ama temel kavram olarak baktığımızda, web uygulamalarının ofis uygulamaları gibi kullanılması; dağıtık makineden makineye ve ölçeklenebilir altyapılar; kavram olarak bizim stratejilerimizle bire bir örtüşüyor” dedi. Bizitek Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erdem, “Web 2.0 çerçevesi çok net olarak belirli olmamakla birlikte çok basit olarak ele alındığında şu ana kadar kullandığımız webden devrimsel olarak farklı bir kullanıcı deneyimi olarak tanımlanabilir. Bu bağlamda Web 2.0’ın getireceği yeni olanakları B2B sistemleri artan verimliliğe ve etkin iletişime çevireceklerdir. B2B projelerini hayata geçirmek çok daha kolaylaşacak, maliyetleri düşecek ve kullanım oranı ciddi anlamda artacaktır” dedi. Web 2.0 normalden farklı bir uygulama Web 2.0’ın ziyaretçileri daha katılımcı yapmaya teşvik eden bir kavram olduğuna değinen Datagate Genel Müdürü Salih Baş, “Bu kavram, daha çok müşteriye has uygulamalar yapabilecekleri sistemler geliştirilmesi bakımından B2B sitelerine ciddi anlamda faydalar sağlayacaktır. Web 2.0’ı normalden farklı kılan, Internet kullanıcısının sadece okuyucu olması değil, bilgiyi alan, orumlayan, değiştiren, paylaşan olmasıdır. Web 2.0 kullanıcı dostu, kullanıcı tarafından idare edilen sistemleri beraberinde getiren bir sistem olacaktır. Bu değişim B2B’leri de etkileyecek; rengini, grafiklerini, yazı biçimlerini müşterinin kendisine göre ayarlayabileceği, daha da ötesinde pazarlık yapabileceği, sitede olan bilgilerden fazlasına ulaşacağı yeni bir yapıyı oluşturacaktır” şeklinde konuştu. Her icat gibi Web 2.0 da Internet kullanıcılarının ihtiyaçlarından ve değişen alışkanlıklarından ortaya çıkan bir çözüm topluluğu diyen Deponet Yönetim Kurulu Üyesi Ender Kefoğlu, “Bu ihtiyaç ve değişen alışkanlıklar, hem iş hayatında hem de özel yaşantısında en güncel teknolojiyi kullanan Deponet çalışanları için de geçerli. B2B’de Web 2.0’ın kullanılmasının tamamen doğal bir süreç haline geleceğini düşünüyoruz. Ne de olsa B2B sistemlerine dahil olan yeniliğin kendisi, B2B’nin temel felsefesinin de bir parçası” şeklinde görüş belirtti. Web 2.0’ın ABD’de yapılan bir araştırmaya göre, en çok web, programlama ve tasarım anahtar kelimeleri ile ilişkilendirilmiş bir kavram olduğuna değinen Eczacıbaşı Bilişim Pazarlama ve Satış Müdürü Ahmet Abdelaziz, “Web 2.0, insan-makine ilişkisinden daha çok, insan-insan ilişkisinin daha ön plana çıkartıldığı Internet’in yeni sürümü olarak tanımlanabilmektedir. Bu yeni sürümde, web üzerinde iş yapmak isteyenler, webin teknik altyapısı ve içeriğini yayınlamak için gereken programlama eforunu göz ardı ederek, tamamen yapmak istedikleri işe odaklanabileceklerdir. B2B, iki kurumun ilişkilerini simgeleyen bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu durumda, Internet’i etkin bir iş platformu olarak karşımıza çıkartan Web 2.0’ın Internet’in bir önceki sürümünden daha yoğun bir biçimde iş dünyasının ihtiyaçlarına cevap verebileceğini ve bunun sonucu olarak da, Internet üzerinden yapılan kurumlar arası işlemlerin daha da artacağını öngörmek mümkündür” dedi. Daha etkileşimli uygulamalar Web tabanlı uygulamaların giderek daha etkileşimli ve fonksiyonel bir hale geldiğini belirten enova: Genel Müdürü Beni Melamet, “Bunu her geçen gün gözlemleyebiliyoruz. Tüm e-ticaret uygulamaları gibi B2B uygulamaları da bu doğrultuda daha fazla etkileşim içermeye başlıyor. Bu durum hem yazılımların daha etkinleşmesine, hem de şirketlerin ve kullanıcıların ihtiyaçlarına daha hızlı, kolay ve nitelikli çözüm üretilmesine yol açıyor. Tabii ki Web 2.0 kavramıyla birlikte çok büyük bir sürat de yansıyor uygulamalara. Bu da hiç kuşkusuz kullanılabilirliğin artması açısından önemli. Sonuçta ortaya çıkan yapılar da hem iş dünyasına yeni çözümler getiriyor, hem de verimliliği artırıyor“ şeklinde konuştu. HP Türkiye Kanal Satış Müdürü Artun Ayvat ise Web 2.0 hakkında şunları söyledi: “E-posta ile iletişimin çok yoğun olduğu günümüzde, iş ortaklarımıza kampanyalarımızı, eğitimlerimizi, toplantılarımızı takip edebilecekleri bir portal sunuyoruz. Böylece iş ortaklarımız HP'de neler olduğunu istediği anda öğrenme rahatlığını yaşıyorlar. HP, bunu sadece siteye giriş yapan üyelere bilgi sunmak için yapmıyor, ayrıca etkileşimli bir platform sunmayı da hedefliyor. 2005 yılında hayata geçirdiğimiz bireysel ödüllendirme programı, bir diğer ifade ile sadakat programı PURA, son dönemde ortaya çıkan Web 2.0 kavramına yani kullanıcı ile site sahibinin karşılıklı iletişimde olduğu portal türüne çok güzel bir örnek. İş ortaklarımız PURA ile forum ortamında istedikleri konuları tartışabiliyor, HP ile iletişime rahatlıkla geçebiliyorlar. HP Türkiye olarak 2006 mali yılını 540 milyon dolar gelir ile kapatmayı planlıyoruz. Bu rakamın yüzde 85'ini 2005 yılında olduğu gibi iş ortaklarımız ile gerçekleştirdiğimiz satışlardan elde edeceğimizi öngörüyoruz.” Web 2.0’ın geliştirme süresini kısalttığını iddia eden Kont Bilişim Sistem ve Donanım Sorumlusu Kerem Çeliker, “Güvenlik olarak Web 2.0, eski sürümünden çok daha iyi bütünleştirilmiş durumdadır. Ayrıca Builtin Security gibi kendi içerisinde web kontrolleri var. Arayüz kullanıcıya çok daha güçlü ve anlaşılır şekilde geliyor” dedi. Internet daha da ileri gidecek Koyuncu Elektronik Genel Müdürü Alpay Özbay, “Bu sayede B2B sistemleri de çok daha fazla geliştirecektir. Şu an Web 2.0 ilkeleri doğrultusunda birçok web servisi B2B sistemlerinin görsel sunum yeteneklerini, içeriğin zenginliğini, güvenliğini ve işlevsel kabiliyetlerini artırmaktadır. Ancak Web 2.0’nin en önemli katkısı bir arada çalışmadan doğan bilgi paylaşımıdır. Web 2.0 hizmetleri B2B’nin etrafına yapılan iş ile ilgili hazır, erişilebilir ve anlaşılabilir bilgi kümeleri koyacaktır” şeklinde görüş belirtti. Nexum Boğaziçi Yönetici Ortağı Emre Gürül, “Web 2.0 ile birlikte düşünmeye başladığımız türlü araçların ve kavranmların B2B uygulamalarını etkilemesi de kaçınılmaz. Bu etkilerin en dramatik olanları bütünleştirme ihtiyaçlarının artması ve güvenlik çözümlerinin de daha fazla önem kazanması olacak” şeklinde konuştu.
“Web 2.0 kavramını oluşturan teknoloji ve eğilimler B2B’nin büyük şirketlerin yapıp küçük şirket ve bireysel müşterilerinin kullandığı bir hizmet olmaktan çıkartıyor” şeklinde konuşan Avis, Birmot ve Otokoç Bilgi Teknolojileri Müdürü Dr. Erdal Kemikli ise “Tüm kurumlar ve kişilerin kendi B2B yapan sistemleri olacak. Yani B2B de Web 2.0’ın temelinde yatan yaygınlaşma ve merkezi kontrolün azalması eğilimlerinden payını alacak” dedi. Web 2.0, B2B için önemli bir uygulama Google gibi şirketlerin sunmaya başladıkları hizmetlerin Web 2.0 platformuna dayandığını ifade eden Sun Microsystems Türkiye ve Orta Asya Veri Merkezi ve Yönetimi Teknik Satış Müdürü Yakup Börekçioğlu, “Web 2.0 bütünüyle bir platform olarak düşünülmeli ve tasarımlanmalıdır. İkinci Internet devrimi dediğimiz olgu web odaklı hizmetleri her türlü platformdan kullanılmasını sağlayacaktır, doğru ama daha önemlisi B2B’ye dönüşen iş yapma biçimlerinde yeni teknolojik standartları ve çözümleri peşinde getirmektedir. Bu çözümler yazılımın altyapıyı oluşturduğu, verinin ise uygulamanın kendisine tekabül bir algı değişikliğidir. Yazılım altyapısında Ajax-Enabled Web 2.0 özellikleri ve Open Ajax gibi standartlarla anlam kazanmaktadır" şeklinde konuştu. Kullanıcı kökenli içerikler önem kazanıyor Kullanıcıların alışılan uygulamaları web üzerinden kullanabildiğini belirten Veripark Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yoğurtçu, “AJAX gibi teknolojilerle çok daha kolay kullanımlı web uygulamaları üretebiliyoruz. Esasında bu teknolojiler ve kavramlar, tam B2B uygulamaların güçlenmesi için gereken kavramlardır. Teknik açıdan, kullanıcı ara biriminin güçlü olması, verinin kullanıcı-sunucu taraflarında ortak kullanımda olması gibi temel gereksinimler nedeniyle pek çok B2B uygulama zengin istemci arayüzlerini kullanarak yazılıyor. Web 2.0’ın farklı ortamlardaki verileri kullanma yetenekleri ve bu amaçla gündeme gelen teknolojiler, çok güçlü B2B uygulamaları geliştirebilmemizi sağlıyor. AJAX desteği sayesinde, zengin istemci verimliliğinde kullanılabilen web tabanlı önyüzler geliştirebiliyoruz. Elbette B2B uygulamasındaki başarısının en önemli etkenlerinden biri insani yanında saklıdır. Pek çok ticari ilişkide iş ortaklıklarının temeli güven ve kurulan insani ilişkilerdir. Internet’in ilk zamanlarında ortaya çıkan ve hiçbir zaman gereken hacimlere ulaşamayan B2B’lerin başarısızlığındaki en önemli etken ise, bu insani iletişimin hiç kurulamamasıydı. Web 2.0’ın getirdiği bazı kavramlar, ortak çalışma, kişiler arasındaki içerik paylaşımı ve ortak veri kullanımı gibi yakınlaştıran insani yanlar içeriyor” dedi. e-ticareti B2B kalkındırıyor Türkiye’de e-ticaretin halini içler acısı olarak değerlendiren Bimel Halkla İlişkiler ve Pazarlama Koordinatörü Ayşe Gürel Ergüven, “Zira Türk halkının sadece yüzde 17'si bilgisayar sahibi, onların da yüzde 75.7’si Internet’ten alışveriş yapmıyor. Çünkü ihtiyaç duymuyor. Ancak bu karamsar tabloya rağmen, e-ticaret hacmi, her geçen yıl hızla artıyor. Ülkemiz genelindeki e-ticaret hacminin yüzde 87-90’ını B2B satışları oluşturuyor. BKM (Bankalararası Kart Merkezi), 2005 yılının ilk altı ayına dair açıkladığı rakamlarla, e-ticaretin ülkemizde ulaştığı boyutu gözler önüne seriyor. Buna göre, 563.5 milyon YTL (430 milyon dolar) olan B2C, yani son kullanıcıya satış, artık ciddi bir hacme ulaştı. B2B ile bu rakamın 3-4 milyar dolara çıktığı tahmin ediliyordu. Türkiye B2B pazarı 2005 için 5 milyar dolara ulaştı. 2006 için bu rakamın 8 milyar dolara ulaşacağını öngörüyoruz” dedi. Akora Genel Müdürü Cem Aşık ise, “Toplam B2B pazarının kapsamı nereye kadar düşündüğünüze bağlı olarak değişir. Ama sadece BT sektörünü göz önüne alırsanız 250 milyon dolar civarında diyebiliriz” şeklinde konuştu. Hızla büyüyen bir alan 2005 yılında BKM Sanal POS ile yapılan e-ticaret işlemlerinin toplam cirosunun 1.388.380.000 YTL olduğunu belirten Datagate Genel Müdürü Salih Baş, “2006 yılının ilk yarı yıl cirosu ise 957 milyon 670 bin YTL’dir. Bu rakamlar B2B ve B2C üzerinden yapılan tüm işlemleri kapsamaktadır. Bu ciro rakamları ışığında 2006 yılı toplam ciro rakamını 2 milyar YTL olarak tahmin edebiliriz. Yukarıda belirtilen rakamlar kredi kartları ile yapılan ciro rakamları olup, bunun dışında B2B’den yapılan işlemler genellikle bayi kanalına yada KOBİ’lere yönelik olduğundan cari hesap ilişkisi içinde yürüdüğü için toplam elektronik ticaretin 6 milyar YTL olduğunu tahmin etmekteyiz. Bilişim sektöründe 2005 yılı için İnterpro’nun hazırladığı ilk 500 bilişim şirketi özel bölümler kategorisinde yer alan sıralamada ilk 10 şirketin cirosu 662 milyon YTL olarak yer almıştır” dedi. Türkiye’nin stratejik konumu gereği son birkaç yılı gergin bir çerçeve içerisinde geçirdiğini ifade eden Deponet Yönetim Kurulu Üyesi Ender Kefoğlu, “Bunun büyüme ve gelecek ile ilgili tahminlerde negatif bir etken olduğu ilk akla gelen şey olsa da, gerginliğin nedeni olan stratejik konumumuzun avantajlarının yanı sıra genç nüfusumuz, bilginin ve bilgi teknolojilerinin daha fazla kişiye ulaştırılıp kullandırılması gibi pozitif etkenleri de düşünerek, önümüzdeki yılların Deponet ekibi için çok iyi geçeceğini tahmin ediyoruz. İçinde bulunduğumuz Türkiye B2B pazarının 2005 için 5 milyar dolar, 2006 için 8 milyar dolara ulaşacağını öngörüyoruz” şeklinde görüş belirtti. B2B kurumlar arası tüm iş ilişkilerini kapsayan oldukça geniş bir kavram olduğundan, araştırma şirketlerinin bu konuda yaptığı araştırmalar büyük farklılıklar gösterebiliyor. Önemli araştırma kurumları, 2004 yılı dünya B2B pazarını 2.2 ila 5.7 trilyon dolar olarak tahmin etmekteydiler. Tahminler arasındaki büyük farkların sebebi ise B2B’nin hangi işlemleri kapsadığı konusunda bir uzlaşma olmaması. “Türkiye’de de bu konuda sağlıklı tahminler yapılabildiğini söylemek ne yazık ki çok mümkün değildir” diyen Eczacıbaşı Bilişim Pazarlama ve Satış Müdürü Ahmet Abdelaziz, “2005 yılında Türkiye B2B pazarının 3-4 milyar dolar arasında olduğu tahmin edilmektedir. Internet teknolojilerinin yaygınlaşması ve daha güvenli ve güvenilir hale gelmesinin, Türkiye'deki B2B pazarını 2006 ve sonrasındaki yıllarda büyüteceği öngörülebilir” şeklinde konuştu. Türkiye’de durum yarı yarıya Ülkemizdeki e-ticaret pazarının yüzde 50’sinden fazlasının B2B hizmetlerinden oluştuğunu belirten enova: Genel Müdürü Beni Melamet, “Bu da şirketlerin bu alanda yaptıkları yatırıma verdikleri önemi vurguluyor. Bir yandan e-ticaret pazarı hızla büyürken, B2B alanındaki yatırımlar da giderek yoğunlaşıyor. Ülkemiz şirketlerinin hem iç pazar hem de uluslararası alanda başarıyla rekabet edebilmeleri için teknoloji yatırımlarına önem vermeleri gerekiyor. Bu nedenle, B2B pazarının giderek büyümesinin Türkiye açısından sevindirici olduğunu söyleyebiliriz” dedi. HP Türkiye olarak 2006 mali yılını 540 milyon dolar gelir ile kapatmayı planladıklarını iddia eden HP Türkiye Kanal Satış Müdürü Artun Ayvat, “Bu rakamın yüzde 85’ini 2005 yılında olduğu gibi iş ortaklarımız ile gerçekleştirdiğimiz satışlardan elde edeceğimizi öngörüyoruz. Bizim için çok büyük önem teşkil eden, işimizin hemen hemen tümünü birlikte gerçekleştirdiğimiz iş ortaklarımızı B2B konusunda da destekliyoruz. Özellikle toptancı tarafındaki B2B uygulamalarında destekten kaçınmıyoruz” şeklinde konuştu. Kont Bilişim Sistem ve Donanım Sorumlusu Kerem Çeliker pazar hakkında şu rakamları verdi: “2005 pazar rakamları; B2C 430 milyon dolar, B2B 3.2 milyon dolar. 2006 ilk 6 ay pazar rakamları tahminim de 9 ya da 10 milyon dolar olarak söyleyebilirim.” Dünya genelinde e-ticaretin büyük bir bölümünü B2B satışlarının oluşturduğunu belirten Nexum Boğaziçi Yönetici Ortağı Emre Gürül, “Bu durum Türkiye için de geçerli. E-ticaret hacminin yaklaşık yüzde 90’ı B2B satışlarından geliyor. BKM, 2005 yılının ilk altı ayına dair açıkladığı rakamlarla, e-ticaretin ülkemizde ulaştığı boyutu gözler önüne seriyor. Buna göre, 430 milyon dolar olan B2C, yani son kullanıcıya satış, artık ciddi bir hacme ulaştı. B2B ile bu rakamın 3-4 milyar dolara çıktığı tahmin ediliyor. Bu verilerden yola çıkarak 2006 yılında e-iş uygulamalarındaki artış ile birlikte bu rakamın daha da artacağını tahmin ediyoruz” dedi. Koyuncu Elektronik Genel Müdürü Alpay Özbay ise konu hakkında şunları söyledi: “Genel toplam konusunda tutarlı bir tahminim yok. Ancak BT donanımı sektöründe dağıtıcı ve toptancı katmanındaki şirketlerin ciroları ve B2B kullanım oranları dikkate alınırsa B2B pazar büyüklüğünü 2005’te 400 milyon dolardan, 2006’da 700 milyon doları bulacağını düşünüyorum.” Türkiye nüfusunun sadece yüzde 8'i Internet kullanıcısı Yatırım bankası Merill Lynch'in 2004 yılı için Türkiye'deki e-ticaret pazarıyla ilgili olarak yaptığı bir araştırmaya göre, Türkiye e-ticaret pazarının 4 milyar dolara ulaşacağı ve bunun yüzde 62’sini (Yaklaşık 2.5 milyar dolar) B2B pazarının, kalan 1.5 milyar dolarlık kısmını ise B2C pazarının karşılayacağı belirtiliyor. Ülke olarak B2B dünyasının henüz başında olduğumuzun altını çizen Sun Microsystems Türkiye ve Orta Asya Veri Merkezi ve Yönetimi Teknik Satış Müdürü Yakup Börekçioğlu, “Ama pazar hızla büyümekte web erişimi arttıkça ve işletmelerde kurumsal çözümler yerleştikçe pazarın büyümesi hızlanacak. Dünyada B2B’ye dönüşen pazar büyüklüğünün 5-6 trilyon dolar mertebesine geldiğini düşünürsek ülkemizde de büyüklüğünün yakın bir gelecekte milyar dolarlara ulaşacağını söylemek iddialı olmayacaktır” şeklinde konuştu. Dünyada toplam e-ticaret hacminin 2005 yılı sonunda 7 trilyon dolara ulaştığı tahmin edildiğini ifade eden Veripark Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yoğurtçu ise sözlerine şöyle son verdi: “Bu hızlı büyüme Türkiye’de de gözlendi. Dünyada e-ticaret pazarının yaklaşık yüzde 93’ünü oluşturan B2B satışlarının, Türkiye’de de yakın bir zamanda işletmeler arası e-ticarette patlama yaşayacağına tanıklık edeceğiz. E-ticaret her anlamda geleceğin ekonomisini yönlendiren bir süreçtir. Küresel anlamda hem dönüşen ekonomik yapıların sağlıklı bir göstergesi hem de teknoloji çağının genel ve yerel ekonomilere sunduğu bir rekabet ve verimlilik kapısıdır. Internet teknolojisinde ilerlemiş ülkeler, e-ticaretin sunduğu bu olanaklardan olabildiğince yararlanmakta ve bu konuda yeterli ilerlemeyi gösteremeyen ülkelerin rekabet olanaklarını büyük oranda kırmaktadırlar.” KOBİ’lerin kendi pazaryerlerini kurması gerekli KOBİ’lerin ortak pazar yerleri oluşturarak her tür satın almalarında verimlilik ve düşük maliyet yakalamalarının bir süredir ortada olan ve teorik olarak çok anlamlı bir fikir olduğuna değinen Akora Genel Müdürü Cem Aşık, “Bunun ön şartı olarak KOBİ’lerde bilgisayar kullanımının artması gerekiyor. Bu talebe yönelik olarak bu kanaldan mal sunan tedarikçilerde de artış olacak; daha sonra da fiyatlar daha rekabetçi hale gelecektir.” dedi. KOBİ’lerin sayısının katlanarak artığına dikkat çeken Bimel Halkla İlişkiler ve Pazarlama Koordinatörü Ayşe Gürel Ergüven, “İhtiyaçların ve çözümlerin elektronik ortamda B2B ile kısa zamanda ve kolayca yapılabiliyor olması, çok sayıda alternatifin de beraberinde gelmesi anlamına geliyor. Seçeneklerin çok olduğu ve ticari fırsatların sunulduğu bu ortamın tedarik pazarı olarak nitelendirmek, yerinde olur” şeklinde konuştu. KOBİ’lerin yatırım yapmasına gerek yok KOBİ’lerin kendi başlarına yatırım yaparak B2B sistemlerini kurmalarından daha ziyade mevcut B2B sistemlerine bütünleşmelerini öngördüklerini ifade eden Bizitek Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erdem, “Bütünleşilecek sistemlere örnek olarak al-sat ilişkisinde bulundukları daha büyük şirketlerin mevcut B2B sitelerini verebiliriz. Bugün büyük market zincirleri, beyaz eşya üreticileri gibi birçok şirket tedarikçilerine siparişlerini B2B sistemleri üzerinden veriyor, iş akışını buradan yönetiyor” dedi. B2B sitelerinin insan ve zaman kaynağını en üst düzeyde kullanmak bakımından herkes için çok önemli bir tedarik pazarı durumunda olduğunun altını çizen Datagate Genel Müdürü Salih Baş, “KOBİ’ler, B2B üzerinden aldıkları özel fiyatlar ile çabuk karar verebiliyor ve B2B sitesinden aldıkları bilgileri B2C’ye dönüştürerek yeni bir satış kanalı oluşturuyorlar. Yeni ve kapsamlı bir yatırım yapmadan, depo ve stok tutmadan, eleman maliyetlerini minimize ederek karlarını artırıyorlar” şeklinde konuştu. B2B’nin kurumlar arasındaki her türlü iş ilişkisini elektronik ortamda ve olabildiğince otomatize bir biçimde gerçekleştirilmesini adresleyen bir kavram olduğunu irdeleyen Eczacıbaşı Bilişim Pazarlama ve Satış Müdürü Ahmet Abdelaziz, “Satış veya satın alma işlemlerinin de bu kapsam çerçevesinde ele alınması oldukça doğal görülmelidir. KOBİ’ler hem satış ve hem de satın alma konularında oldukça kısıtlı insan kaynakları ile hareket etmek zorunda olan işletmelerdir. Bu tür işletmelerde satış ve satın almanın Internet üzerinden gerçekleştirilmesi oldukça büyük bir katma değer yaratacaktır” dedi. KOBİ’ler büyük bir hızla dünyaya açılıyor Ülkemizde dünyanın dört bir yanına mal satan, kaliteleriyle kendilerini kanıtlamış ve hiçbir zaman yüz yüze görüşmedikleri temsilcilerden giderek artan oranlarda sipariş olan şirketler olduğunun altını çizen enova: Genel Müdürü Beni Melamet, “Bunu başarabilmelerinin altında teknolojiyi iyi kullanabilmeleri yatıyor dersek hiç de yanlış olmaz. Bu nedenle KOBİ’lerimiz mutlak surette teknoloji yatırımına önem vermeliler. Gerek B2B olsun, gerekse B2C, kendi ihtiyaçlarına yönelik yazılım ve altyapıları değerlendirmeli, bunları en efektif şekilde kullanmalılar” şeklinde konuştu. B2B’nin KOBİ’ler için tedarik pazarı olduğu fikrine inandığını ifade eden HP Türkiye Kanal Satış Müdürü Artun Ayvat, “Bu konuda çalışmalarımız var. Çok yakında hayata geçecek olan Smart Choice uygulaması ile iş ortaklarımız, kendi müşterilerine Web sayfaları üzerinden konfigürasyon yapma hakkını tanıyacaklar” dedi. Ülkemizdeki B2B altyapısının genellikle büyük şirketlerin oluşturduğu bayilik otomasyonunda görüldüğüne değinen Kont Bilişim Sistem ve Donanım Sorumlusu Kerem Çeliker, “Bu şekilde kapalı bir ağ yapısında, şirkete bağlı bayiler, tedarik, stoklama, dağıtım, pazarlama vs gibi iş süreçlerini etkin şekilde yürütme olanağına kavuşuyorlar. E-ticaret teknolojisinin getirdiği bu sistem, herhangi bir büyük şirkete bağlı olmadan bağımsız olarak çalışan tüm KOBİ´lerimizde de önümüzdeki dönem hızla yaygınlaşacak ve yaygınlaştıkça bu avantajları yakalayacaklardır” şeklinde görüş belirtti. Nexum Boğaziçi Yönetici Ortağı Emre Gürül ise bu konu hakkında, “B2B sistemlerinin odağında ağırlıklı olarak bütünleşme konusunda kolaylıklar sağlayan ve tüm yazılım sağlayıcıların ürünleri ile bütünleşebilme olanakları sunan teknolojiler ön plana çıkıyor. Bu açıdan bütünleştirme ürünleri B2B uygulamalar için kritk bir önem taşıyor. Bu konuda Microsoft Biztalk Server gibi bütünleştirme ürünleri, sağladıkları geniş olanaklar sayesinde bu projelerin merkezinde olmayı sürdürecek gibi görünüyor” dedi. KOBİ'ler için iş geliştirme altyapısı B2B’nin KOBİ’ler için tedarik pazarı olduğu fikrinin tamamen yanlış bir bakış açısı olduğunu ifade eden Koyuncu Elektronik Genel Müdürü Alpay Özbay, “B2B’nin, KOBİ’ler için tedarik pazarı olmasının çok daha ötesinde bir iş geliştirme altyapısı olduğuna inanıyorum. KOBİ’lerin iletişim giderleri, KOBİ’leri B2B tedarikçileri için sadece potansiyel bir müşteri yapmaz. KOBİ’ler ilk önce birbirleri arasındaki rekabetten çıkış yolunda B2B’yi mutlaka iyi kullanabilmeliler. Kısıtlı kaynaklarına rağmen müşterileri ve tedarikçileri ile çok daha rahat bilgi paylaşımında olacaklardır” dedi. Tedarik zincirlerinin üreticisi olan KOBİ’lerin e-tedarik uygulamaları ile karlı noktalara gelebilme olanakları bulunuyor. Ülkemizdeki KOBİ’lerin de birleserek, elektronik ortamda kendi tedarik zincirlerini ve pazaryerlerini kurmaları gerektiğine değinen Sun Microsystems Türkiye ve Orta Asya Veri Merkezi ve Yönetimi Teknik Satış Müdürü Yakup Börekçioğlu, “Tüm dünyada sağlıklı büyük şirketler, kendilerini bütünleyen KOBİ’leri güçlendirip sağlıklı hale getirmektedirler. Buradaki temel ilke, birbirine güvenen bir zincirde tüm ara mamullerin yüksek kalitede ve verimlilikte üretileceği, bunun sonucunda da kalitenin yüksek, fiyatın da rekabet edebilir bir düzeyde olabileceğidir” şeklinde konuştu. VeriPark Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yoğurtçu ise bu konuda şunları söyledi: “B2B’nin asıl gücü, kurumların varolan iş ortaklarıyla birlikte, tek bir yumruk gibi bir bütün olarak, “sanal iş ortakları ağı” şeklinde hizmet verebilmelerinin sağlanmasıdır. Başarılı örnekler de mutlaka olacaktır, ama ortak ilişkilerinin sadece Internet üzerinden kurulabileceğini ve KOBİ’lerin sadece B2B’yi kullanarak büyük bir iş hacmi yaratabileceklerini zannetmiyorum.” B2B sistemlerinin kesintisiz olması çok önemli Başarılı bir B2B altyapısı sağlayabilmek için akıllı iş süreçlerinin elektronik olarak geliştirilmiş olması gerektiğine değinen Akora Genel Müdürü Cem Aşık, “Aksi taktirde kullanım arttıkça sorunları da artan bir sistemle baş başa kalıyorsunuz. Biz Akora’da ERP’deki süreçlerimizin üzerine ABS (Akora Business Services) adını verdiğimiz bir akıllı iş süreçleri katmanı oluşturduk. Bu katman web servisler aracılığıyla gerek www.bakorada.com adresindeki web sitesine gerekse bayilerimizin web sitelerine ve uygulamalarına gerçek zamanlı bilgi veriyor ve işlem isteklerini yerine getiriyor” dedi. B2B sistemlerinin tümünün ortak noktasını Internet ağı ve web teknolojileri olarak işaret eden Bizitek Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erdem, “Mümkün olduğu kadar yaygın bir tabana ulaşmak hedeflendiği için B2B sistemlerinin giriş noktaları web tarayıcıları olmalıdır. Kurulum sorunları olan istemci mantığındaki sistemlerin hayata geçirilmesi ve yönetilmesi çok maliyetli olmaktadır. Sistemler SSL, VPN altyapıları ile daha güvenli hale getirilmekte, son zamanlarda yükselmekte olan nitelikli imza uygulamaları ile bağlayıcılığa kavuşarak ıslak imza operasyon maliyetlerinden tasarruf ağlanabilmektedir” şeklinde konuştu. Datagate Genel Müdürü Salih Baş ise bu konuda şunları söyledi: “Şirketlerin kullandıkları ticari programlar artık daha geniş bir perspektifle, B2B’ye destek verecek şekilde yapılandırılmak zorunda. Bu noktada ticari program seçimi ciddi anlamda önem taşıyor. Bunun yanı sıra, kesintisizlik, güvenilirlik ve hızlı erişim için, sağlam donanımlar, doğru kodlama ve hızlı bir Internet bağlantısı gerekmekte.” Bilgi ve iletiş
Tüm haberlere geri dön...